Dodenherdenking 4 mei

Op zaterdag 4 mei zullen in Leiden de jaarlijkse dodenherdenkingen plaatsvinden. De Stichting Dodenherdenking Leiden organiseert namens de Gemeente Leiden twee bijeenkomsten.

Bij het monument bij het Haagsche Schouw vindt om 15.00 uur een herdenking plaats van de groep jonge militairen die bij de aanvang van de oorlog sneuvelde. In de meidagen van 1940 verdedigden zij bij de inval van de Duitsers het vliegveld Valkenburg en de brug bij Het Haagsche Schouw. Dit bijzondere monument werd in 1941(!) onthuld en toen werden ook voor het eerst - dus tijdens de oorlog - de jonge dienstplichtigen herdacht die bij de gevechten omkwamen. Bij deze plechtigheid zijn de burgemeesters van Leiden, Oegstgeest, Katwijk (Valkenburg) en Voorschoten aanwezig.

Spreker: Luitenant-generaal Mart de Kruif, vm. Commandant Landstrijdkrachten

Muzikale omlijsting: Band of Liberation

Plaats: Monument Haagsche Schouw – 15.00 uur

De algemene herdenking vindt plaats in de Pieterskerk. Hierbij worden alle burgers en militairen herdacht, die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog tot op heden door oorlogshandelingen en terreur zijn omgekomen dan wel in het belang van het koninkrijk of tijdens vredesmissies van internationale organisaties zijn gevallen. Na de bijeenkomst in de Pieterskerk volgt aansluitend een Stille Tocht naar het Vrijheidsmonument aan de Lammermarkt. Daar vindt een korte plechtigheid plaats, waarna om 20.00 uur twee minuten stilte in acht worden genomen. Vervolgens is er een defilé langs het monument, waarbij bloemen gelegd kunnen worden.

Spreker: Peter van der Velden, wnd. Burgemeester van Leiden

Muzikale omlijsting: Studenten Muziek Gezelschap Sempre Crescendo (koor) – Haagerbeerorgel

Plaats: Pieterskerk – 18.30 uur (kerk open 18.00 uur)

Stille Tocht vanaf Pieterskerk / Vrijheidsbeeld Lammermarkt

Woningbouwvereniging De Sleutels organiseert jaarlijks een herdenking in de Kooi. Herdacht worden de slachtoffers die tijdens de oorlogsjaren hun leven verloren ‘door handelingen van de Duitsers’. De namen op het monument ‘De Naald’ zijn van met De Kooi verbonden verzetsmensen en politiek actieven.

Spreker: Danny Wijnbelt, directeur-bestuurder De Sleutels

Plaats: Monument ‘De Naald’, plantsoen Driftstraat – 17.00 uur

Bij alle herdenkingen is iedereen welkom en de toegang is vrij. Alle herdenkingen worden uitgezonden door Unity/Sleutelstad (Ziggo kanaal 40/Odido kanaal 820/ KPN kanaal 1412.

Meer informatie: www.dodenherdenkingleiden.nl

Contact: info@dodenherdenkingleiden.nl